ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗΣ
ΚΑΙ ΣΤΑΥΡΟΠΗΓΙΑΚΗΣ ΜΟΝΗΣ
ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΣΣΩΝ
ΚΑΡΠΑΘΟΥ
Ἡ Ἱερά Πατριαρχική
καί Σταυροπηγιακή Μονή Ἁγίου Γεωργίου Βασσῶν βρίσκεται πολύ κοντά στά χωριά Ἀπέρι, Ὄθος, Βωλάδα καί
Πυλές. Εἶναι κτισμένη σέ μιά κοιλάδα γεμάτη δέντρα (βῆσσα=κοιλάδα) ἀπ’ὅπου πῆρε
μᾶλλον καί τ΄ὄνομά της.
Ἡ Μονή εἶναι
Πατριαρχική καί Σταυροπηγιακή καί ὑπάγεται ἀπευθείας στό Οἰκουμενικό μας
Πατριαρχεῖο.
Οἱ πρῶτες πληροφορίες
πού σώζονται γιά τήν ἱστορία τῆς Μονῆς ἀνάγονται στήν ἐποχή τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη
Κυρίλλου Λουκάρεως (1572-1638), τοῦ Πατριάρχη πού ἀγάπησε πολύ καί προώθησε τά
ἑλληνικά γράμματα.
Τά προνόμια τῆς Μονῆς
ἀνανεώθηκαν μέ σιγίλλια ἀπό τούς Οἰκουμενικούς Πατριάρχες Κοσμᾶ (1714),
Κωνσταντίνο (1832) καί Δημήτριο (1983).
Ἀπό τά παλαιά
κτίσματα τῆς Μονῆς σώζεται μόνο τό Καθολικό. Εἶναι Ναός βυζαντινός, σταυροειδής
μέ τροῦλλο. Ἀναγέρθηκε τόν Ὀκτώβριο τοῦ 1857 ἀπό τόν τότε Ἡγούμενο Νεκτάριο τόν
Νισύριο, μέ δική του δαπάνη καί ἀρχιτέκτονα τόν Ἐμμανουήλ Δ. Μηνᾶ, ἀπό τίς
Πυλές, ὅπως ἀναφέρεται στήν κτητορική ἐπιγραφή πού σώζεται στό ἀνώφλι τῆς
εἰσόδου τοῦ Καθολικοῦ.
Ἐπί Μητροπολίτου
Καρπάθου καί Κάσου Ἀποστόλου (1950-1974) ἁγιογραφήθηκε ὁ τροῦλλος καί τό ἱερό
βῆμα, ὑπερυψώθηκε τό ἱερό καί καλύφθηκε τό βοτσαλωτό μωσαϊκό μέ πλακάκια.
Σώζονται δυό μεγάλες
εἰκόνες, πιθανότατα τῶν παλαιοτέρων τέμπλων: μία τῆς Παναγίας ἐνθρόνου
βρεφοκρατοῦσας καί τοῦ Ἁγίου Γεωργίου καβαλάρη, μέ εἰκόνες τριγύρω ἀπό τό
μαρτύριο τοῦ Ἁγίου. Σώζονται ἀκόμη κι ἄλλες δυό μικρές εἰκόνες τοῦ Ἁγίου
Γεωργίου, μία στό προσκυνητάρι τοῦ Καθολικοῦ καί ἄλλη μία μέ ἀσημένιο ἔνδυμα.
Γύρω ἀπό τό Καθολικό
καί σέ σχῆμα Π ὑπῆρχαν τά κελλιά τῶν Μοναχῶν καί διάφοροι βοηθητικά κτίρια, πού
δέ σώζονται σήμερα. Ὑπῆρχαν ἀκόμη καί κελλιά γιά τούς προσκυνητές ἀπό τά γύρω
χωριά, πού ἔμεναν ἐκεῖ τίς μέρες τῆς πανηγύρεως τῆς Μονῆς, ὁ ξενώνας, τό
ἐλαιοτριβεῖο, ὁ σταῦλος καί οἱ ἀποθῆκες. Τό 1953 γκρεμίστηκαν ὅσα εἶχαν
ἀπομείνει καί κτίσθηκε κτίριο, ὅπου λειτουργοῦσε ὀρφανοτροφεῖο καί γηροκομεῖο.
Πίσω ἀπό τό ἱερό τοῦ
Καθολικοῦ βρίσκεται καλλιμάρμαρος τάφος μέ τά ὀστά τῶν ἀοιδίμων Μητροπολιτῶν
Καρπάθου καί Κάσου Εὐγενίου Μαστοράκη (1908-1912) καί Γερμανοῦ (1912-1940).
Ἡ Μονή γίνεται
διαχρονικά ἕνας τόπος ὅπου ἀνθίζει ἡ Ὀρθοδοξία, ἡ λατρεία τοῦ Θεοῦ, ἡ ἄσκηση, ἡ
ἀρετή, ἡ ἐν Χριστῷ ζωή, ἀλλά καί καρποφοροῦν τά γράμματα, ἡ ἐκπαίδευση, οἱ
τέχνες, ἡ κοινωνική προσφορά.
Κατά τούς χρόνους τῆς
δουλείας ἡ Μονή ὑπῆρξε πνευματικός φάρος τοῦ Γένους. Ἡ οἰκονομική της εὐμάρεια
ἔδωσε τή δυνατότητα στή Μονή νά εὐεργετήσει τήν Κάρπαθο καί τήν Κάσο μέ πληθώρα
κοινωφελῶν ἔργων, μέ τήν οἰκονομική
στήριξη ἐκπαιδευτηρίων, μέ τήν παροχή διδακτικοῦ ἔργου ἀπό μοναχούς – δασκάλους
σέ διάφορα σχολεῖα τῆς Ἐπαρχίας, τό σημαντικότερο τῶν ὁποίων εἶναι ἡ λειτουργία
μέσα στή Μονή τῆς «πρώτης Σχολῆς» (1806), ὅπου μαθήτευσαν φιλομαθεῖς νέοι
ἀπ’ὅλα τά χωριά τῶν δύο νησιῶν μας.
Οἱ μαθητές
φιλοξενοῦνταν γιά τρία χρόνια στά κελλιά τῆς Μονῆς καί προσφωνοῦνταν «Διάκοι». Οἱ
ἀπόφοιτοι αὐτῆς τῆς Σχολῆς διακρίνονταν γιά τή μόρφωσή τους, διηύθυναν τά
κοινά, εἶχαν μεγάλη ἐπιρροή σέ κοινωνικά καί διοικητικά θέματα, γίνονταν
μετέπειτα δάσκαλοι καί ἱερεῖς, προύχοντες, προεστοί καί δημογέροντες.
Ἀπό τό 1832 -1976 οἱ
ἑκάστοτε Μητροπολίτες Καρπάθου (Μεθόδιος, Νικηφόρος, Ἰγνάτιος, Γεράσιμος,
Νεῖλος, Σωφρόνιος, Ἀγαθάγγελος, Εὐγένιος καί Γερμανός), ὡς ἐκπρόσωποι τῆς
Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, φροντίζουν τή Μονή, δείχνουν ἐνδιαφέρον γιά τήν
ἀνάπτυξη, ὀργάνωση καί ἀξιοποίηση τῆς Μονῆς.
Κατά τήν ἀρχιερατεία
τοῦ Μητροπολίτη Ἀποστόλου (1950-1974) ἀναγείρονται στή Μονή Εὐαγῆ ἱδρύματα
(Ὀρφανοτροφεῖο –Γηροκομεῖο –στέγη ἀπόρου γυμνασιόπαιδος κ.ἄ),
πραγματοποιοῦνται στούς χώρους τῆς Μονῆς
συγκεντρώσεις κατηχητικῶν Σχολείων καί Χριστιανικῶν Ὁμίλων καί πληθώρα ἄλλων
ἐκδηλώσεων.
Τό 1974 τή διοίκηση
καί διαχείριση τῆς Μονῆς ἀναλαμβάνει ὁ νέος Μητροπολίτης Καρπάθου καί Κάσου
Γεώργιος.
Ἐπί Μητροπολίτου
Καρπάθου καί Κάσου Νεκταρίου στή Μονή λειτουργεῖ μέσο τριτάξιο ἐκκλησιαστικό
Γυμνάσιο (1981-1983).
Τό 1983 ἀρχίζει μιά
νέα περίοδος ἀναζωογόνησης τῆς Μονῆς. Ἕνας νέος φάρος ἐλπίδας ἀνάβει στήν
Κάρπαθο! Ὡς νέος Μητροπολίτης Καρπάθου
καί Κάσου ἐκλέγεται ὁ κ. Ἀμβρόσιος Λαυριώτης -Παναγιωτίδης, ὁρίζεται
Πατριαρχικός Ἔξαρχος τῆς Μονῆς ἀπό τόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη Δημήτριο, ἀξιοποιεῖ
τήν περιουσία της, συντηρεῖ τό Καθολικό καί τά σωζόμενα κτήρια, φυτεύει δέντρα,
φροντίζει τήν ἀνανέωση τῶν προνομίων τῆς Μονῆς, βάζει τά θεμέλια γιά νά
ζωντανέψει καί πάλι ἡ Μονή.
Τό 1985 κείρει Μοναχό
(μετά ἀπό 75 χρόνια ἀπό τό θάνατο τοῦ τελευταίου Μοναχοῦ καί Ἡγουμένου
Νεκταρίου) τόν Ἀρχιμανδρίτη Ναθαναήλ Διακοπαναγιώτη, τόν Κῶο, στόν ὁποῖο καί
ἀναθέτει τήν ἐπίβλεψη τῆς Μονῆς. Ὁ
π.Ναθαναήλ προέβη σέ ἀνακαίνιση ἐκ βάθρων τοῦ Καθολικοῦ, ἀποκατέστησε τό ἱερό
Βῆμα στήν ἀρχική του θέση, ἀπεκάλυψε τό βοτσαλωτό δάπεδο, πού εἶχε καλυφθεῖ μέ
πλακάκια, στερέωσε τήν τοιχοποιία, κατασκεύασε νέο τέμπλο, καλλώπισε τούς
περιβάλλοντες χώρους, ἔκτισε τό κτίριο τοῦ Ἀρσανᾶ τῆς Μονῆς στή θέση Σικέλαος
τῶν Πυλῶν, ἑτοίμασε κονάκι τῆς Μονῆς
στήν πόλη τῆς Καρπάθου, σέ διαμέρισμα πού παραχώρησε εὐγενικά καί δωρεάν ὁ
Δικηγόρος κ.Μηνάς Οἰκονομίδης, στή μνήμη τοῦ πατέρα του Σοφοκλῆ, θεμελίωσε καί ἀνήγειρε
τή νέα Τράπεζα – αἴθουσα ἐκδηλώσεων τῆς Μονῆς.
Καθιέρωσε τίς ἑβδομαδιαῖες
Παρακλήσεις καί τήν κατά τακτά διαστήματα τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας, δέχεται
ἐπισκέψεις Σχολείων καί ὁμάδων προσκυνητῶν, κάνει λειτουργική καί ζωντανή τή
Μονή, ἡ ὁποία γίνεται καί πάλι λιμάνι σωτηρίας καί καταφύγιο ψυχῶν.
Στίς 5 Νοεμβρίου 2003 ὁ Παναγιώτατος Οἰκουμενικός Πατριάρχης κ. κ.
Βαρθολομαῖος καί ἡ περί Αὐτόν ἡ Ἁγία καί
Ἱερά Σύνοδος ἀποκαθιστᾶ καί διορίζει ὡς Κανονικόν Ἡγούμενον τόν Ἀρχιμανδρίτη
Ναθαναήλ Διακοπαναγιώτη, ὁ ὁποῖος καί στίς 7 Φεβρουαρίου 2005 ἐνθρονίζεται ἀπό
τόν Σεβ. Καρπάθου κ.Ἀμβρόσιο, ἐνῶ συνεχίζει τό ἀνακαινιστικό του ἔργο, μέχρι τίς
23 Φεβρουαρίου 2009, ὁπότε καί ἐκλέγεται Μητροπολίτης Κώου καί Νισύρου.
Τή διαχείριση τῆς
Μονῆς ἀναλαμβάνει προσωρινῶς ὁ Ἀρχιμ.
Ἀρχιμ.
SHORT
RECORD OF THE HOLY PATRIARCHAL AND STAUROPEGIC MONASTERY OF SAINT GEORGE OF
VASSES IN
The Holy
Patriarchal and Stauropegic Monastery of Saint George of Vasses is located very
close to the villages of Aperi, Othos, Volada and Pyles. It’s situated in a
valley full of trees (Vassa= valley) from where it probably took its name.
The
Monastery is Patriarchal and Stauropegic and is subordinated directly to our
Ecumenical Patriarchate.
The first
information about the history of the Monastery is coming from the time of the
Ecumenical Patriarch Kirillos Loukaris (1572-1638) the Patriarch who
particularly loved and promoted the greek letters.
The
privileges of the Monastery were renewed officially from the Ecumenical
Patriarchs Kosmas (1714) Konstantinos (1832) and Demetrius(1983).
Only the
Katholikon is saved from the old buildings of the monastery. It’s a byzantine
cross-in-square church. It was built in October 1857 by the abbot Nektarios the
Nisyrian in his own expense and the architect Emmanuel D. Minas, from Pyles, as it’s
mentioned in the founder’s inscription which is saved on the breastsummer of
the entrance of the Katholikon.
When
Apostolos was the metropolitan of
Two big
icons have been saved probably belonging to the previous sanctuary screens:
one of Holy Mary the Vrefokratousa and
one of Saint George the Rider, surrounded by other icons from the saint’s
martyrdom. Two other small icons of Saint George have been saved, one at the
predieu of the Katholikon and the other in silver lining.
Around the
Katholikon, in Π shape
there were the monks’ kellia and various outbuildings, which haven’t been
saved. There were also kellia for the pilgrims from the surrounding villages,
who were staying there during the days of the Monastery’s feast, a guest house,
an oil-press, a barn and warehouses. In
1953, all the remaining buildings were broken down and a new building was built
which housed an orphanage and an old people’s home.
Behind the
sanctuary of the Katholikon, there is an impressive marble grave with the bones
of the unforgettable Metropolites of Karpathos and Kasos Eugene Mastorakis
(1908-1912) and Germanos (1912-1940).
The
Monastery becomes through the years a place where Orthodoxy, God’s worship,
ascesis, virtue and living in Christ flourish. Also the republic of letters,
education, arts and social welfare were flourishing too.
During the
slavery the monastery was a spiritual lighthouse for the greek people. Its
financial prosperity enabled it, to benefit
The
students were accommodated for 3 years in the kellia of the monastery and were
called ‘Diaki’. The graduates of this
school were eminent for their education, participated in public affairs, had a
big influence in social and administrative issues, became teachers and priests,
notables and elders.
From
1832-1976 all the Metropolites of Karpathos (Methodios, Nikiforos, Ignatios,
Gerasimos, Nilos, Sofronios, Agathagellos, Eugenios and Germanos) as
representatives of the Big Church of Christ, take care of the Monastery, show
interest in its development, organization and exploitation.
During
Metropolite Apostolos’ prelacy (1950-1974) charitable institutions are built in
the Monastery (Orphanage, home for the old, institution for the poor young
students etc). Also the Monastery became a meeting place for Sunday schools and
Christian societies.
In 1974 the new Metropolite of Karpathos and
Kasos George takes over the administration of the monastery.
While Nektarios is the Metropolite of
Karpathos and Kasos, a 3-year class church highschool operates in the Monastery.
In
In 1985 he
did the tonsure(after 75 years from the death of the last monk and abbot
Nektarios) of the archimandrite Nathanael Diakopanagiotis, from Kos to whom he
assigns the supervision of the monastery. Father Nathanael radically renovated
the Katholikon, renovated the sanctuary in its initial state, uncovered the
pebblish floor, which was covered with tiles, fixed the masonry, made a new iconostasi,
made the surrounding area more beautiful, built the arsanas building in
Sikelaos, a location of Pyles, prepared the monastery’s ‘konaki’ in the town of
Karpathos , in a flat which was kindly
given for free by the lawyer Mr Minas Ikonomidis, in memory of his father
Sophokles, founded and built the new Trapeza- reception hall of the monastery.
He established the weekly Paraklisis and the
Orthodox liturgy on a regular basis, hosts Schools and groups of pilgrims,
makes the monastery liturgical and full of life and the monastery becomes a harbour of
salvation and shelter for souls again.
On 5
November 2003 the Ecumenical Patriarch Mr.Mr. Bartholomew and the Holy Synod
appoints the Archimandrite Nathanael Diakopanagiotis a Regular Abbot. He is installed by the Most
Reverend of Karpathos Mr. Amvrosios on 7 February 2005, while he continues his
renovation work until 23 February 2009, when he’s elected Metropolite of Kos
and Nisyros.
The
administration of the monastery is temporarily taken over by Archimandrite
Kallinikos Mavroleon, who on 16 January 2010, with Patriarchal and Synodic
decision is appointed and on 30 May 2010 is installed by the Most Reverend of
Karpathos and Kasos, Mr Amvrosios as the new regular abbot.
Archimandrite Kallinikos Mavroleon
Abbot
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου